Marzan Mosque Research Group

۳۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

حدیث 18/سخن امام صادق(ع) درباره جهان غیر از زمین

برای خدای عزّوجلّ دوازده هزار عالَم است که هر کدام آنها بزرگتر از هفت آسمان و هفت زمین می‌باشد.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: همانا برای خدای عزّوجلّ دوازده هزار عالَم است که هر کدام آنها بزرگتر از هفت آسمان و هفت زمین می‌باشد. که (اهل) هیچ عالَمی از آنها، نمی‌بیند (گمان نمی‌برد) که عالَمی غیر از عالُم خودشان باشد و من بر همه این عالَم‌ها حجّت هستم.


متن حدیث

إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ کُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَکْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِینَ مَا یَرَى عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَیْرَهُمْ وَ إِنِّی الْحُجَّةُ عَلَیْهِمْ.




« بحارالأنوار، ج27،ص41 - خصال، ص 639 - تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 16 »
بچه های مسجد

حدیث 17/ چرا وجود یک عالم بهتر از هزار عابد است؟

سوگند که به آن که جان محمّد در دست اوست، هر آینه وجود یک عالِم براى ابلیس سخت‏ تر از هزار عابد است.
پیامبر اکرم صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم فرمودند: سوگند که به آن که جان محمّد در دست اوست، هر آینه وجود یک عالِم براى ابلیس سخت‏ تر از هزار عابد است؛ زیرا عابد در فکر خود است و عالم در اندیشه دیگران.


متن حدیث

وَالّذی نَفسُ مُحَمَّدٍ بِیَدهِ ! لَعالِمٌ واحِدٌ أشَدُّ عَلى إبلیسَ مِن ألفِ عابِدٍ ؛لأِنَّ العابِدَ لِنَفسِهِ والعالِمَ لِغَیرِهِ .




« منتخب میزان الحکمة ، 398 »
بچه های مسجد

حدیث16/ سفارش پیامبر(ص) درباره اولویت تکریم دختران در خانواده


پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرموده‌اند پدران در تقسیم هدیه‌ها، اوّل به دخترهایشان هدیه بدهند و سپس به پسرها.
ابن عباس از رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: هر کس هدیه و تحفه‌ای بخرد و برای خانواده خود ببرد، اجر او در پیشگاه خداوند، مانند کسی است که به مستمندان صدقه داده و کمک کرده باشد. و در تقسیم هدیه و تحفه‌ها، اوّل به دخترها بدهید و سپس به پسرها، و آن کس که دختر  خود را مسرور کند، اجر آزاد کردن بنده‌ای از فرزندان اسماعیل را دارد.

متن حدیث:

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج و لیبدأ بالأناث قبل الذکور فانّ من فرَّح ابنته فکأنّما اعتق رقبة من ولد إسماعیل.




«امالی صدوق، صفحه 577»
بچه های مسجد

حدیث 15/ ذکری که پیامبر(ص) برای رفع اندوه سفارش کردند

هر کس کارى او را اندوهگین و به خود مشغول کرد، با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم بگوید.
رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله فرمودند: هر کس کارى او را اندوهگین و به خود مشغول کند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم بگوید و با قلبش به سوى او رو کند، یکى از این دو براى او خواهد بود:
یا در دنیا به حاجتش مى‏‌رسد و یا حاجتش نزد پروردگار بوده و براى او ذخیره مى‏‌شود و آن براى مؤمنان ماندگارتر است.

متن حدیث:

مَن حَزَنَهُ أَمرٌ تَعاطاهُ فَقالَ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ و هو مُخلِصٌ لِلّهِ بِقَلبِهِ إلَیْهِ لَم یَنفَکَّ مِن إحدَى اثْنَتَینِ إمّا بُلُوغُ حاجَتِهِ فِى الدُّنیا و إمّا یَعدِلُهُ عِندَ رَبِّهِ و یَدَّخِرُ لَدَیهِ و أبقى لِلْمُؤمِنینَ.



«التوحید، صفحه ۲۳۲»

منبع:مشرق
بچه های مسجد

Rosetta 1

بسم الله الرحمن الرحیم

کاوشکر روزتا

فراز و فرود هایی برای همه
به خصوص مهندسان و دانشمندان تو اژانس فضایی اروپا ESA
 
یک سری مقاله ها از ویلاگ Rosetta

This blog post is based on the papers “Evolution of the ion environment of comet 67P/Churyumov-Gerasimenko: Observations between 3.6 and 2.0 AU ” by H. Nilsson et al.; “Rosetta observations of solar wind interaction with the comet 67P/Churyumov-Gerasimenko” by T.W. Broiles et al.; and “Solar Wind Sputtering of Dust on the Surface of 67P/Churyumov-Gerasimenko ” by Peter Wurz et al., which have all been accepted for publication in Astronomy and Astrophysics, andDynamical features and spatial structures of the plasma interaction region of 67P/Churyumov–Gerasimenko and the solar wind” by C. Koenders et al, which is published in Planetary and Space Science.

Rosetta is making good progress in one of its key investigations, which concerns the interaction between the comet and the solar wind.

The solar wind is the constant stream of electrically charged particles that flows from the Sun, carrying its magnetic field out into the Solar System. Like all comets, 67P/Churyumov–Gerasimenko must navigate this flow in its orbit around the Sun.

MeetAcomet_crop

It is the constant battle fought between


the comet and the solar wind that helps to sculpt the comet’s ion tail. Rosetta’s instruments are monitoring the fine detail of this process.

Using the Rosetta Plasma Consortium Ion Composition Analyzer, Hans Nilsson from the Swedish Institute of Space Physics and his colleagues have been studying the gradual evolution of the comet’s ion environment. They have seen that the number of water ions – molecules of water that have been stripped of one electron – accelerated away from the comet increased hugely as 67P/C-G moved between 3.6AU (about 538 million km) and 2.0AU (about 300 million km) from the Sun. Although the day-to-day acceleration is highly variable, the average 24-hour rate has increased by a factor of 10,000 during the study, which covered the period August 2014 to March 2015.

The water ions themselves originate in the coma, the atmosphere of the comet. They are placed there originally by heat from the Sun liberating the molecules from the surface ice. Once in gaseous form, the collision of extreme ultraviolet light displaces electrons from the molecules, turning them into ions. Colliding particles from the solar wind can do this as well. Once stripped of some of their electrons, the water ions can then be accelerated by the electrical properties of the solar wind.

Not all of the ions are accelerated outwards, some will happen to strike the comet’s surface. Solar wind particles will also find their way through the coma to hit home. When this happens, they cause a process called sputtering, in which they displace atoms from material on the surface – these are then ‘liberated’ into space.

Peter Wurz from the University of Bern, Switzerland, and colleagues have studied these sputtered atoms with Rosetta’s Double Focussing Mass Spectrometer (DFMS), which is part of the ROSINA experiment.

They have so far discovered sodium, potassium, silicon and calcium, which are all present in a rare form of meteorites called carbonaceous chondrites. There are differences in the amounts of these atoms at the comet and in these meteorites, however. While the abundance of sodium appears the same, 67P/C-G shows an excess of potassium and a depletion of calcium.

Most of the sputtered atoms come from the winter side of the comet. Although this is the hemisphere that is mostly facing away from the Sun at present, solar wind particles can end up striking the surface because they are deflected during interactions with ions in the comet’s coma. This can be a significant process so long as the density of the coma ions is not too large. But at some point the comet’s atmosphere becomes dense enough to be a major defence, protecting the icy surface

تصویر و توضیح این قسمت تو ادرس زیر .

http://blogs.esa.int/rosetta/2015/07/29/rosetta-shows-how-comet-interacts-with-the-solar-wind/


Screenshot from a simulation of plasma interactions between Comet 67P/C-G and the solar wind around perihelion. Click for full animation and detailed caption. Credit: Modelling and simulation: Technische Universität Braunschweig and Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; Visualisation: Zuse-Institut Berlin

As the comet gets closer to the Sun, the sputtering will eventually stop because the comet will release more gas and the coma will become impenetrable. When this happens, the solar wind ions will always collide with atoms in this atmosphere or be deflected away before striking the surface.

The first evidence that this deflection is taking place at 67P/C-G has been measured with the Rosetta Plasma Consortium Ion and Electron Sensor, by Thomas Broiles of the Southwest Research Institute (SwRI) in San Antonio, Texas, and colleagues.

Their observations began on 6 August 2014 when Rosetta arrived at the comet, and have been almost continuous since. The instrument has been measuring the flow of the solar wind as Rosetta orbits 67P/C-G, showing that the solar wind can be deflected by up to 45° away from the anti-solar direction.

The deflection is largest for the lighter ions, such as protons, and not so much for the heavier ions derived from helium atoms. For all ions the deflection is set to increase as the comet gets closer to the Sun and the coma becomes ever denser.

As all this happens, Rosetta will be there to continue monitoring and measuring the changes. This was the raison d’être for the rendezvous with this comet. Previous missions have taken snapshots during all too brief fly-bys but Rosetta is showing us truly how a comet behaves as it approaches the Sun.

Read “Evolution of the ion environment of comet 67P/Churyumov-Gerasimenko: Observations between 3.6 and 2.0 AU” by H. Nilsson et al. here

Read “Rosetta observations of solar wind interaction with the comet 67P/Churyumov-Gerasimenko” by T.W. Broiles et al. here

Read “Solar Wind Sputtering of Dust on the Surface of 67P/Churyumov-Gerasimenko” by Peter Wurz et al. here.

Read Dynamical features and spatial structures of the plasma interaction region of 67P/Churyumov–Gerasimenko and the solar wind” by C. Koenders et al. here.

 


بچه های مسجد

حدیث 14/ آخرالزمان و پرستش بت انسانی

پیغمبر خدا‌(ص) در روایت فرمود که من در آخرالزمان ترس از این ندارم که مردم بت سنگی و چوبی بپرستند بلکه می‌ترسم که بت انسانی بپرستند!
 به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد (کارشناس مذهبی رسانه) گفت: متأسفانه گاهی مشاهده می‌کنیم که در جامعه حق و حقوق زنان نادیده گرفته می‌شود و آزار و اذیت‌هایی به آنها صورت می‌گیرد در حالی که جزو وصیت‌های آخر پیامبر (ص) در اواخر عمرشان به رعایت حق بانوان و زیردستان است همانگونه که به رعایت حرمت پدر و مادر تأکید شده است.

نمونه سیره پیامبر (ص) نشان می‌دهد که ایشان مدام دست حضرت زهرا(س) را بوسه می‌زدند زمانی که قصد سفر می‌کردند آخرین کسی که ترک می‌کردند، دخترشان و نخستین کسی که در زمان بازگشت ملاقات می‌کردند بازهم دخترشان بود.

بانوان مسلمان نیز باید زهد، ساده زیستی، فشار نیاوردن به همسر برای تأمین مسائل مالی و درخواست‌های نابجا نداشتن را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

نکته دیگر بحث پول پرستی و دنیاپرستی مردم است، متأسفانه هنوز هم این تعبیر مولا علی (ع) در جامعه محقق نشده که به خاطر دنیا و پول به دیگران احترام نگذاریم، یک زمان شخص پولدار، خیّر و مؤمن است این اشکال ندارد که به او احترام بگذاریم اما اگر از سر پولداری کسی به او احترام گذاشتیم، ریاکار، دنیا پرست و پول‌پرست شده‌ایم.

پیغمبر خدا‌(ص) در روایت فرمود که من در آخرالزمان ترس از این ندارم که مردم بت سنگی و چوبی بپرسند بلکه می‌ترسم که بت انسانی بپرسند! این روایت بدین معناست که افراد پولدار را تحویل بگیریم و به خاطر پول و ثروت به کسی تواضع کنیم چرا که بنا به گفته علی (ع) دو ، سوم دینمان را پایمال کرده‌ایم.

روایت از اصول کافی داریم که فردی که قدرت تأمین مایحتاج خانواده خود را ندارد اما نیت خیر برای تأمین آنها را دارد، توسط خداوند به ثواب می‌رسد و روز قیامت جزو فقرای صابر و شاکر محسوب شده و خداوند به او پاداش زیاد می‌دهد البته منظور افرادی نیست که فقیر هستند و گلایه‌شان گوش فلک را کَر کرده است!

بنابراین فقرای صابر بی حساب به بهشت می‌روند اما ثروتمندان باید در قبال ثروتشان و مشروعیت آن حساب پس دهند و با زحمت از صراط رد می‌شوند مگر آنکه مدام انفاق کرده باشند! با این حال فقرای صابر مقامشان از ثروتمندان کمک کننده هم بالاتر است.

اکثر انبیای ما وضعیت مالی خوبی نداشتند حتی روایت داریم که میکائیل نزد پیغمبر (ص) رفت و به ایشان گفت که اگر شما بخواهید تمام زمین را برایتان طلا کرده و در اختیارتان قرار می‌دهم، ایشان گفتند که خیر من می‌خواهم روزهایی گرسنگی بکشم و شکر خدا را بکنم و عبد خدا باشم و به اندازه نیاز و گذران زندگی داشته باشم.

بنابراین اهل تقوا کسانی هستند که با نداری خوشحال هستند و شکر خدا را می‌کنند و می‌گویند که اگر داشتیم، پز می‌دادیم، دل می‌شکستیم و انفاق نمی‌کردیم!

منبع»فارس
بچه های مسجد

فتنه های آخرالزمان،امتحانی برای مومنان؛


از ویژگی‌های خانواده مهدی باور، حفاظت و پاک نگه داشتن حریم خانه و خانواده از آسیب‌ها و آفات آخرالزّمانی و جای‌گزینی 'فرهنگ انتظار' در برابر 'فرهنگ ابتذال' است.
از مهم‌ترین ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزّمان ایجاد گسست شدید عاطفی بین اعضای خانواده و از هم گسیختگی خانواده‌هاست. از منظر احادیث اسلامی، در آخرالزّمان بنیاد خانوده‌ها به شدّت سست و آسیب پذیر خواهد شد و فسادها، فتنه‌ها و آفت‌های فراگیر این دوران، در متن تمام خانه‌های شرق و غرب عالم نفوذ خواهد یافت و نه تنها فرزندان که پدران و مادران را نیز فراخواهد گرفت:

آفت های خانوادگی در آخرالزمان
"در آخرالزّمان، خواهی دید که پدران و مادران از فرزندان خود به شدّت ناراضی اند و عاقّ والدین شدن رواج یافته است.1 حرمت پدران و مادران سبک شمرده می‌شود.2 فرزند به پدرش تهمت می‌زند، پدر و مادرش را نفرین می‌کند و از مرگ آنها مسرور می‌شود.3 در آن هنگام، طلاق و جدایی در خانواده‌ها بسیار خواهد شد.4 در آن زمان، فتنه ها چونان پاره‌های شب تاریک، شما را فرا می‌گیرد و هیچ خانه‌ای از مسلمانان در شرق و غرب عالم نمی‌ماند؛ مگر اینکه فتنه‌ها در آن داخل می‌شوند."5

شهوت‌گرایی و لذّت‌جویی

عفّت و نجابت زنان و مردان آخرالزّمانی در تاخت و تاز اسب وحشی شهوت تاراج می‌گردد و روح ایشان به لجن زاری بدبو از بی‌عفّتی و هواپرستی تبدیل می‌گردد: "همّ و غم مردم (در آخرالزّمان) به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوتشان خلاصه می‌شود، دیگر اهمیّت نمی‌دهند که آنچه می‌خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟!6

زنان در آن زمان، بی ‌حجاب و برهنه و خودنما خواهند شد.7 آنان در فتنه‌ها داخل، به شهوت‌ها علاقه‌مند و با سرعت به سوی لذّت‌ها روی می‌آورند.8 خواهی دید که زنان با زنان ازدواج می‌کنند.9 درآمد زنان از راه خودفروشی و بزهکاری تأمین می‌گردد.10 آنان حرام‌های الهی را حلال می‌شمارند و بدین سان در جهنّم وارد و در آن جاودان می‌گردند.11

بی‌غیرتی خانوادگی

مردان و زنان آخرالزّمانی، دچار نوعی "قحط غیرت" می‌شوند تا جایی که در دفاع از کیان عفّت و نجابت خانواده‌های خود دچار نوعی بی‌حسّی و بی‌میلی می‌گردند و گاه به عمد، ناموس خویش را در معرض دید نامحرمان قرار می‌دهند و حتّی به بی‌عفّتی‌ها و خودفروشی ایشان رضایت می‌دهند: "مرد از همسرش انحرافات جنسی را می‌بیند و اعتراضی نمی‌کند. از آنچه از طریق خودفروشی به دست می‌آورد، می‌گیرد و می‌خورد. اگر انحراف سراسر وجودش را فراگیرد، اعتراض نمی‌کند، به آنچه انجام می‌شود و در حقّش گفته می‌شود، گوش نمی‌دهد. پس چنین فردی دیّوث است(که بیگانگان را بر همسر خود وارد می‌کند)."12

زن‌پرستی

یکی از آفات و ناهنجاری‌های خانوادگی در آخرالزّمان، زن‌سالاری تا سر حدّ زن‌پرستی و قبله قرار دادن زنان است: "(در آخرالزّمان) تمام همّت مرد، شکم او و قبله‌اش، همسر او و دینش، درهم و دینار او خواهد بود.13 مرد از همسرش اطاعت می‌کند، ولی پدر و مادرش را نافرمانی می‌کند.14 در آخرالزّمان زن را ببینی که با خشونت با همسرش رفتار می‌کند، آنچه را که او نمی‌خواهد، انجام می‌دهد، اموال شوهرش را به ضرر وی خرج می‌کند."15

مانع تراشی در تربیت دینی فرزندان

از دیگر ناهنجاری‌های خانوادگی در آخرالزّمان، کم توجّهی والدین به تربیت دینی فرزندان و مانع‌تراشی برای علم آموزی دینی و گرایش‌های الهی آنان است: "وای بر فرزندان آخرالزّمان از روش پدرانشان! نه از پدران مشرکشان، بلکه از پدران مسلمانشان که چیزی از فرایض دینی را به آنها یاد نمی‌دهند و اگر فرزندشان نیز از پی فراگیری معارف دینی بروند، منعشان می‌کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد آسانی از مال دنیا داشته باشند، هر چند ناچیز باشد. من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند."16

آشناگریزی و همسایه آزاری

از آسیب‌های خانوادگی دوره آخرالزّمان، قطع رحم، آشناگریزی و همسایه‌آزاری به شیوه‌های گوناگون است: "هنگامی که پیوند خویشاوندی قطع شود و برای اطعام و مهمانی دادن بر یکدیگر منّت گذارند... .17 همسایه به همسایه‌اش آزار و اذیّت می‌کند و کسی جلوگیری نمی‌کند.18 و همسایه را می‌بینی که همسایه‌اش را از ترس زبانش اکرام و احترام می‌کند."19

حرام‌خوری و آلودگی‌های اقتصادی

در آخرالزّمان بحران اقتصادی حرام به حدّ اعلای خود می‌رسد، خانواده‌ها تقوای اقتصادی را از دست داده و در منجلاب آلودگی‌های اقتصادی همچون ربا، کم فروشی، رشوه‌خواری و گران‌فروشی غوطه‌ور می‌گردند: "هنگامی که ببینی اگر مردی یک روز گناه بزرگی همچون فحشا، کم فروشی، کلاه‌برداری و شرب خمر انجام نداده باشد، بسیار غمگین و اندوهگین می‌شود که گویی آن روز عمرش تباه شده است20 و می‌بینی که زندگی مردم از کم‌فروشی و تقلّب تأمین می‌شود.21 در آن زمان ربا شایع می‌شود، کارها با رشوه انجام می‌یابد، مقام و ارزش دین تنزّل می‌نماید و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می‌کند."22

پی نوشت ها:

1. اصول کافی، ج8، ص41.
2. همان.
3. بحار الانوار، ج52، ص259، باب 25.
4. إلزام الناصب، ص182؛ منتخب الأثر، ص 433..
5. الملاحم و الفتن، ص 38.
6. اصول کافی، ج8، ص42.
7. من لایحضره الفقیه، ج3، ص390، ح4374.
8. همان.
9. وسائل الشّیعه، ج 16، ص 275، ح 21554.
10. همان.
11. همان.
12. إلزام الناصب، ص195.
13. بشارالاسلام، ص 132.
14. إلزام الناصب، ص181، یزدی حائری.
15. اصول کافی، ج 8، ص 38.
16. جامع الأخبار، ص 106، فصل 62.
17. بحار الانوار، ج 52، ص 263.
18. وسائل الشّیعه، ج 16، ص 275.
19. اصول کافی، ج 8، ص 40.
20. وسائل الشّیعه، ج 16، ص 279.
21. اصول کافی، ج 8، ص 40.
22. وسائل الشّیعه، ج 15، ص 348.

منبع: موعود،مشرق
بچه های مسجد

احادیث 13/12/11/10

 حدیث10/  وضعیت عیاشی‌گری مردم آخر زمان در کلام پیامبر(ص)

حدیث 11 / مسلمانانی که پیامبر ص از انها بیزار است

حدیث 12  /  بهترین، بهترین و غنی‌ترین مردم در کلام امام سجاد علیه‌السلام

حدیث 13 / پاکیزه ترین دوستی و شرط رفاقت


بچه های مسجد

گروهی که شیطان را پشتوانه خود گرفتند تا مخدوش شدن تصور از زندگی


چگونگی تخم گذاری شیطان در قلب ها

کار ابلیس مخدوش کردن تصور ما از زندگی است

»(متن اصلی در فلش زرد رنگ سمت چپ قرار دارد)


بدون تعریف صحیح از زندگی، نمی‌توانیم تعریف درستی از بندگی داشته باشیم/اگر مختصات زندگی را درک نکنیم، با دین مشکلات زیادی پیدا خواهیم کرد  

یکی از کارهای ابلیس مخدوش کردن تصور ما نسبت به زندگی است

مشکلات جامعه از ضعف درس عقاید و اخلاق نیست/ مشکل مهم اینست که زندگی را قبل از بندگی نشناخته‌ایم

پاسخ امام صادق(ع) به کسی که درخواست دعا برای افزایش رزق کرد: «برو کار کن»

با زندگی معنوی خودمان هم نباید خیال‌پردازانه برخورد کرد/ در زندگی مادی و معنوی همیشه درگیری وجود دارد

کار بچه مذهبی باید آن‌قدر خوب باشد که نیاز به توصیه نداشته باشد/ شهید ابراهیم هادی کسی بود که زندگی را فهمیده بود

با زندگی نجنگیم، بلکه برای یک زندگی خوب بجنگیم

کسی که زندگی او را متواضع نکرده باشد، بعید است با نماز هم متواضع شود

بچه های مسجد

"Advanced International Summer School on Astrophysics"

the "Advanced International Summer School on Astrophysics" which will be held in University of Tabriz, Iran, 2- 3 September 2015. The aim of the school is form environment to discussion the latest findings in astrophysics and cosmology. Thus distinguished researchers and lecturers are invited to introduce the fundamentals and present the latest achievements in cosmology and astronomy. The school will be a unique opportunity for young researchers and postgraduate students to enjoy the lectures and even present their research in the tranquility of RIAPA in late summer Tabriz



.


بچه های مسجد